Hoe zorg je er als schrijver voor dat je afstand kan nemen van het verhaal?
Goed, met die valkuilen in je achterhoofd start je aan je roman. In mijn geval wordt dat dus het verhaal van mijn moeder. De vrouw die ik al heel mijn leven denk te kennen. Hoe pak je dat aan? Ik vroeg het aan Verbogt, die daar een handige truc voor leek te hebben.
“Als ik begin aan een autobiografische roman, loop ik daar eerst een tijd mee rond. Samen met mijn hoofdpersoon. Ik en mijn ik-figuur. Ik denk al wandelend over hem na. Hoe zou hij op bepaalde gebeurtenissen reageren? Langzamerhand ben ik dan in staat die persoon van mij af te splitsen. Een handige truc daarvoor is een personage in mijn boek een andere eigenschap te geven dan de persoon waar het karakter op gebaseerd is. Waar je moeder wellicht werkt in het onderwijs, wordt ze nu een dokter. Zo kan je het karakter zien als iemand anders. Vergeet het feit dat het verhaal dat je vertelt waargebeurd is. Het gaat zich vormen in jouw verbeelding, jouw gedachten. Je moet het levensverhaal wegtrekken van de realiteit. Als je dat op een rijtje hebt in je hoofd, ben je al een heel eind.”
Lees verder op de volgende pagina